30 ژانویه 2023- مطالعه ی منتشر شده در مجله اروپاییPreventive Cardiology  نشان می دهد که بدتر شدن سبک زندگی در بلند مدت صرف نظر از نوع سبک زندگی اولیه، خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی (IHD) را افزایش می دهد.

ینیان گائو، و همکارانش از دانشکده بهداشت عمومی شیانگیا، در دانشگاه مرکزی جنوبی، چانگشا، چین برای ارزیابی ارتباط مسیرهای پایه و بلند مدت سبک زندگی با وقوع بیماری های ایسکمیک قلبی (IHD)، یک مطالعه ی آینده نگر را راه اندازی کردند.

آنها نوشتند: یافته های ما نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت، چربی خون بالا ، یا فشار خون بالا تاثیرپذیری بیشتری از تغییرات سبک زندگی دارند.  قوانین و سیاست های مرتبط با تغییر سبک زندگی برای ممنوعیت سیگار، محدودیت چربی و ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت بدنی برای پیشگیری از بیماری قلبی مهم هستند.در عین حال، یافته های ما همچنین نشان می دهد که بهبود سبک زندگی، مستقل از سبک زندگی افراد در ابتدای تحقیق، می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی شود.

این مطالعه شامل ۲۹۱۶۴شرکت ‌کننده از مطالعه ی بیوبانکبریتانیا بود که حداقل یک ارزیابی پیگیری داشتند ودر آخرین ارزیابی پیگیری به بیماری ایسکمیک قلبیمبتلا نشده بودند. نمرات سبک زندگی ناسالم بر اساس میانگین وزنی عوامل سبک زندگی مرتبط با بیماری، از جمله سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی، چاقی(BMI) و مدت خواب غیرعادی بدست می آید و در دسته‌های «مطلوب»، «متوسط» و «نامطلوب» طبقه‌بندی می شود. سبک زندگی افراد شرکت کننده در ابتدا از سال 2006-2009، و سپس در اولین ارزیابی پیگیری از سال 2012-2013 و برای دومین ارزیابی پیگیری از سال 2014 مورد ارزیابی قرار گرفت و برای بررسی مسیر تغییرات سبک زندگی هر فرد مورد استفاده قرار گرفت. ایجاد دسته های مشترک بر اساس طبقه‌بندی متقابل سه دسته سبک زندگی در ابتدای تحقیق(ضعف، متوسط و ایده‌آل) با سه دسته مسیر تغییر سبک زندگی (زوال، حفظ و بهبود) انجام شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· طی یک دوره پیگیری متوسط 4.2 ساله، 868 رویداد IHD ثبت شد.

· وقوع IHD با افزایش هر واحد تغییر در جهت مسیر سبک زندگی ناسالم با نسبت خطر 1.08 مرتبط بود.

· تجزیه و تحلیل های زیر گروهی نشان داد که چنین ارتباطی در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا(نسبت خطر: 1.13)، دیابت(نسبت خطر: 1.23)، یا چربی خون بالا(نسبت خطر: 1.09)، قوی تر است.

· در مقایسه با شرکت کنندگانی که به طور مداوم به یک سبک زندگی ایده آل (ایده آل-حفظ) پایبند بودند، نسبت های خطروقوع بیماری های ایسکمیک قلبی برای سایر گروه ها عبارت بودند از: 1.30 (1.07-1.58) برای گروه پایبندی متوسط، 1.52(1.23-1.88) برای گروه پایبندی ضعیف، 1.25(0.93-1.68) برای بهبود متوسط، 1.1.48(1.17-1.88) برای بهبود ضعیف، 1.46 (1.08-1.99) برای زوال متوسط و 1.77(1.21-2.59) برای زوال شدید.

محققان متوجه ی افزایش خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی با منفی شدن روند تغییرات سبک زندگی سالم، صرف نظر از سبک زندگی افراد در شروع تحقیق شدند. افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا چربی خون بیشتر مستعد تأثیرپذیری از تغییرات منفی در سبک زندگی سالم بودند.

محققان نوشتند: سیاست‌های بهداشت عمومی نیاز به ابتکارات مساعد برای تغییر سبک زندگی سالم‌تر و اصلاح و ترویج دستورالعمل‌های سبک زندگی بهینه؛ و توصیه‌های رفتاری برای افراد خاص دارند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/declined-lifestyle-trajectory-linked-to-risk-of-ischemic-heart-disease-study-106299